Blijf op de hoogte

Ouders ook gebaat bij therapie van kind met autisme

De ouders van een kind met Autisme Spectrum Stoornis (ASS) ervaren meer voordelen van de therapie die hun kind volgt dan voorheen gedacht werd. Dit blijkt uit een nieuwe studie van wetenschappers van de York University. Ze ontdekten dat deelnemen aan de cognitieve gedragstherapiesessies van een kind het gezinsleven positief beïnvloedt. De publicatie is te lezen in the Journal of Autism and Developmental Disorders.

Cognitieve gedragstherapie bij ASS

Zo’n 70% van de kinderen met ASS heeft moeite om zichzelf op emotioneel vlak of door middel van gedrag te uiten. Cognitieve gedragstherapie (CGT) kan dan bijvoorbeeld helpen om beter te leren omgaan met het uiten van emoties. Voor ouders kan het moeilijk zijn om hiermee om te gaan omdat ze vaak zelf moeite hebben met deze emotie-regulatie. Onderzoeker Jonathan Weiss zegt hierover het volgende: “Vaak worden ouders niet betrokken bij de therapie, terwijl het juist belangrijk is dat ze als co-therapeut optreden. Met dit onderzoek tonen we aan dat deelname aan therapie niet alleen de kinderen, maar juist ook de ouders helpt.

Verbetering bij ouders in reguleren emoties

Om het effect van deelname aan CGT te achterhalen bekeken de wetenschappers veranderingen in een aantal factoren. Dit waren de gemoedstoestand, de perceptie tegenover het kind en de mentale gezondheid van ouders. Ze vergeleken ouders van kinderen die nog niet eerder CGT met hun kind hadden gevolgd met ouders die dit wel hadden. De kinderen zaten allen in de leeftijdscategorie 8 t/m 12 jaar en hadden geen intellectuele achterstand.

Goede ondersteuning voor ouder en kind belangrijk bij autisme | Mijn Gezondheidsgids
Hoe belangrijk is het steunen van ouder en kind bij autisme?

“Uit de resultaten vielen twee verbeteringen waar te nemen. Het eigen vermogen van ouders om met hun emoties om te gaan en zichzelf in een positiever daglicht te kunnen zien. Dit hielp hen bewuster te worden van hun opvoedvaardigheden en de wijze waarop ze reageren op de emoties van hun kinderen”, aldus Weiss.
De ouders acteerden als co-therapeuten en kregen de taak om dezelfde strategieën te gebruiken als hun kinderen. Door vervolgens hun waarnemingen op papier te zetten, hielp het in hun eigen proces van omgang met het kind.

Meer betrokkenheid en openheid

Een van de ouders vertelt over haar ervaring: “Door deelname aan dit programma heb ik evenals mijn zoon een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Voorheen dacht ik dat elke strategie toepasbaar was op ieder kind. Maar nu heb ik handvatten die mij helpen in de verschillende situaties. Daarnaast draagt het vermogen om over gevoelens te praten, triggers te signaleren en proactief denken bij aan een positievere sfeer in ons leven.”

Weiss voegt toe dat de bevindingen van belang zijn voor zorgprofessionals. “Betrek ouders in het proces van zorg aan een kind met ASS. Het is bekend dat ouders vaak een hoge mate van stress ervaren, waarmee ze moeite hebben om die te reguleren. Als we dit kunnen verminderen door ouders samen met hun kind therapie te laten volgen, dan zie ik het als taak om ze hiertoe aan te sporen.”

Gerelateerde artikelen

Ontwikkeling kent momenten waarop iets moet lukken, anders is de kans verkeken, vertelt Wouter Staal. De hoogleraar Klinische Kinder- en Jeugdpsychiatrie, bijzonder hoogleraar Autismespectrumstoornissen en kinder- en jeugdpsychiater bij Karakter…

De pupilreflexen van kinderen zouden mogelijk een vroege aanwijzing voor autisme kunnen vormen. Dat stellen onderzoekers van de Uppsala University in het tijdschrift Nature Communications. 147 kinderen Voor hun studie…

Jongens met autisme ontwikkelen vaker lichamelijke klachten, depressies en agressief gedrag. Dat heeft vooral te maken met piekeren, ontdekten psychologen van de Universiteit Leiden. Publicatie in het Journal of Autism…

Onderzoekers van de University of Warwick hebben nieuwe proeven ontwikkeld waarmee autisme bij kinderen geïdentificeerd kan worden. Nieuwe testen Het team dat het internationale onderzoek uitvoerde stelt dat hun testen…

Tweetalige autistische kinderen blijken makkelijker mentaal te kunnen schakelen dan autistische leeftijdsgenoten die slechts één taal spreken. Dat concluderen onderzoekers van de McGill University. Hun studie is recent verschenen in…

Reactie

Plaats een opmerking

Onthoudt mijn naam en e-mailadres in de browser voor de volgende keer dat ik een opmerking plaats.