Hoge werkdruk huisartsen leidt tot haastwerk
De kwaliteit van de huisartsenzorg staat onder druk door de alsmaar toenemende werkdruk bij huisartsen. Dat concludeert onderzoeksbureau Newcom uit onderzoek onder ruim 1600 huisartsen in opdracht van de Landelijke Huisartsen Vereniging.
“Huisartsen geven zelf aan dat te hoge werkdruk leidt tot haastwerk en kans op het maken van fouten”, waarschuwt LHV-voorzitter Ella Kalsbeek. “Dat vraagt om maatregelen.”
Tweederde ervaart hoge werkdruk
De LHV liet onderzoeksbureau Newcom uitzoeken hoe hoog de werkdruk is en hoe huisartsen de werkdruk ervaren. Maar liefst tweederde vindt die te hoog. Noodzakelijke werkzaamheden krijgt 65 procent van de huisartsen niet af in de reguliere werktijd.
“Noodgedwongen blijven daardoor dingen liggen”, zegt Kalsbeek. “Natuurlijk laat de huisarts zijn patiënt niet in de kou staan. Maar dingen als vakliteratuur, organisatorische zaken en nascholing schieten er steeds meer bij in.”
Als grootste risico’s voor hun patiënten noemen huisartsen onder meer consulten sneller afronden, sneller doorverwijzen dan wanneer ze meer tijd zouden hebben en te korte tijd voor het afhandelen van herhalingsrecepten. Een kwart geeft bovendien aan zelf ‘aan zijn taks’ te zitten als gevolg van de hoge werkdruk. Kalsbeek: “Dat is niet goed voor een dokter, die altijd alert en aandachtig moet kunnen zijn.”
Steeds meer taken
Een belangrijke oorzaak van de hoge werkdruk bij huisartsen is dat er meer ouderen zijn, in combinatie met het huidige overheidsbeleid om mensen zo lang mogelijk thuis te laten wonen. Deze ouderen kampen vaak met complexe problemen en gaan relatief vaak naar de huisarts. Daarnaast kreeg de huisarts de laatste jaren er steeds meer taken bij, bijvoorbeeld doordat huisartsen eenvoudiger zorg en verrichtingen van het ziekenhuis overnemen.
Huisartsen in achterstandswijken hebben het het zwaarst. Veel van hun patiënten kampen niet alleen met werk- en inkomensproblemen, maar leven ook minder gezond.
Meer tijd voor patiënten
Zelf hebben huisartsen al allerlei maatregelen genomen om hun werk efficiënter in te richten, bijvoorbeeld door voor organisatorische zaken een praktijkmanager te benoemen en door de inzet van praktijkondersteuners (POH’s). “Bij veel huisartsen is de rek daar inmiddels wel uit”, stelt Kalsbeek. “Zij willen kleinere praktijken.”
Dat kan echter lang niet overal, bijvoorbeeld omdat sommige regio’s kampen met een tekort aan huisartsen. Kalsbeek: “Standaardoplossingen zijn er niet, maar waar het om gaat is dat de huisarts méér tijd krijgt voor zijn of haar patiënt. We gaan met alle zorgverzekeraars praten hoe we dat geregeld krijgen.”
Reactie
ik ga al sinds een jaar niet meer naar de huisarts ,ik heb verleden jaar een hersen infarct gehad de huisarts liet ook weten dat hij maar 10 min,voor je had anders moet je een dubbele afspraak maken ik begrijp dat wel want de dokter moet ook een beetje aan zich zelf denken in het ziekenhuis sturen ze veel dingen door dat moet de huisdokter maar opknappen ,en dat valt verkeerd bij de dokter ,heel begrijpelijk als ik nu naar een dokter zou gaan voel ik mij verward ,en sla dicht waar ik voor kwam jammer allemaal
Het op marktwerking berustende Nederlandse zorgsysteem is een kostenverslindend en bureaucratisch systeem, grotendeels gebaseerd op onderling wantrouwen dus heel veel controles, dus veel schrijf- en afvinkwerk voor zorgverleners. Hogervorst beloofde in 2000: betere zorg tegen minder kosten en meer efficiëntie. Wat hebben we? Slechtere zorg (zie huisartsen, zie oplopende wachttijden ziekenhuizen), meer kosten en bureaucratie. Gelukkig zijn er steeds meer mensen overtuigd dat het huidige systeem moet worden vervangen door een beter: Coby de Vries, psychiater met duizenden mensen achter zich en de VvAA.
Ja helemaal mee eens met je Brense.... Ik ben om die reden ook naar een alternatief arts gegaan. Hele goede ervaringen ermee. Hij neemt de tijd voor je minstens een half uur, kan ook langer maar dat geef je zelf aan bij het maken van een afspraak. Meestal als je voor het eerst komt krijg je zelfs een uur. Hij heeft meer opgespoord in dat eerste uur dan al die jaren dat ik bij mijn reguliere huisarts liep. Nu worden zowel mentale en het fysieke gedeelte onderzocht en behandeld, want die 2 werken samen. Ik heb geen stress als ik bij hem ben, en dat er goed naar me wordt geluisterd is al de helft van de genezing, vind ik.
Wat te denken van de druk op de patiënt? Na 10 minuten moet je wegwezen. Geen tijd voor een tweede vraag! Maak maar een nieuwe afspraak! Ze zien mij alleen nog als het niet anders kan.
Plaats een opmerking