Geen wachttijd en meer persoonlijke aandacht
Nog steeds zijn er mensen die bij zelfstandige klinieken denk aan villa’s waar vrouwen met geld zich een nieuwe neus of grotere borsten laten aanmeten. Maar de zelfstandige klinieken van nu zijn veel meer dan dat.
“We organiseren de zorg om de patiënt heen in plaats van andersom”, zegt Paulette Timmerman, directeur van Zelfstandige Klinieken Nederland (ZKN), de brancheorganisatie waarbij driekwart van de Nederlandse zelfstandige klinieken is aangesloten. De filosofie van deze klinieken: optimale medische zorg voor de mensen die worden behandeld. Zo is er veel tijd en aandacht voor de patiënten. De wachttijden zijn er korter dan in ziekenhuizen – mensen zijn meestal binnen een week aan de beurt. Verder vinden de meeste onderzoeken plaats in één dagdeel, zodat patiënten met een diagnose én behandelplan de deur uitgaan. Timmerman: “De specialisten besteden voor een behandeling veel tijd aan uitleg, en dat levert meer inzicht en betrokkenheid van de patiënt op tijdens en na de behandeling.”
Geen pieper op zak
Patiënten die moeten blijven overnachten na een operatie, kunnen in sommige klinieken terecht in tweepersoonskamers waar de partner ook kan blijven slapen. Er zijn duidelijke afspraken gemaakt over welke behandelingen de zelfstandige klinieken aanbieden. Met een enkelvoudige aandoening, zoals bij patiënten die een nieuwe knie nodig hebben, kunnen zij prima in een kliniek terecht. Wie meer mankeert – bijvoorbeeld een patiënt die een staaroperatie willen laten doen maar ook last heeft van hartfalen – moet soms worden doorverwezen naar een ziekenhuis. Specialisten in een zelfstandige kliniek werken vaak ook in een ziekenhuis. Dat heeft als voordeel dat ze de ervaringen van beide kanten kunnen meenemen in hun behandeling, vindt Timmerman. “Ze zeggen wel eens dat ze in de kliniek meer ruimte voelen om zich op patiëntenzorg te focussen. Ze hebben meer tijd én geen pieper op zak.”
Warm bad
Ook Menno Mark (54) koos voor een zelfstandige kliniek toen hij teleurgesteld was door zijn behandeling in het ziekenhuis. Hij had al ruim twee jaar pijn in zijn heup toen hij op een dag zomaar door zijn benen zakte. Pas na een aantal weken kon hij terecht in het ziekenhuis. Daar werden een röntgenfoto en MRI-scan gemaakt, waar niets op te zien bleek. De orthopeed dacht aan een slijmbeursontsteking en gaf Menno een injectie met corticosteroïden. Toen de pijn na een paar weken terugkwam, zei de orthopeed dat hij niets meer voor Menno kon doen. De huisarts gaf aan dat hij recht had op een second opinion.
“Toevallig vertelde toen net een collega van mij over zijn goede ervaringen met een zelfstandige kliniek. Ik zocht er een bij mij in de buurt en belde, het liep al tegen vijven. En wat denk je? Ik kon er de volgende ochtend al terecht. De receptioniste begroette me al met mijn eigen naam toen ik binnenkwam, het was een warm bad.” Na een gedegen onderzoek kreeg Mark dezelfde dag nog een behandelplan. Dat er niks te zien is op de foto, wil niet zeggen dat er ook niks aan de hand is, zei de behandelende orthopeed. Er volgde een kijkoperatie, waarna de orthopeed constateerde dat de heup wel degelijk versleten was. “Eindelijk voelde ik me serieus genomen”, vertelt Menno.
Alle specialisten op één plek
Zelfstandige klinieken focussen zich vaak op één specialisme. De meest voorkomende specialismen zijn oogheelkunde, dermatologie, plastische chirurgie en orthopedie. Timmerman verwacht dat er – naast zelfstandige klinieken – steeds meer focus komt op gespecialiseerde zorg met alle specifieke kennis op één plek. “Dat komt de kwaliteit van de zorg ten goede. Want hoe vaker je een behandeling doet, hoe beter je er in wordt.” Menno beaamt dit. De orthopeed wilde zo lang mogelijk wachten met een nieuwe heup omdat hij nog zo jong was. Met injecties van corticosteroïden kon hij de pijn nog anderhalf jaar onder controle houden. Maar dit najaar ging het niet meer en onlangs werd de nieuwe heup geplaatst. “Ik kijk er met een goed gevoel op terug, die persoonlijke aandacht is zo belangrijk.”
Reactie
Geen reacties!
U kunt de eerste opmerking plaatsen.
Plaats een opmerking