Blijf op de hoogte

Het eetgedrag op de werkvloer

In de afgelopen decennia is ons eetgedrag erg veranderd, net als de voedingsstoffen die wij tot ons nemen. Zo zijn de maaltijden, bestaande uit alleen maar vlees, aardappels en groente, in veel huishoudens ingewisseld voor sushi, curries, salades en soepen. Niet alleen is er meer aandacht voor variatie, ook gezond willen eten wint aan populariteit. Zo zijn steeds meer mensen bezig met de schijf van vijf, superfoods, slowjuicing en raw foods.

Aandacht voor gezonde voeding

Omdat mensen het merendeel van hun tijd op hun werk doorbrengen, en dus een groot deel van hun maaltijden daar eten, beïnvloedt de aandacht voor gezonde voeding ook hun verwachtingen van maaltijdkeuzes in het bedrijfsrestaurant. De toenemende focus op een gezonder aanbod van eten en drinken tijdens de werkweek komt niet alleen vanuit werknemers, ook werkgevers zien hier steeds meer de voordelen van. “Zo blijkt uit onderzoek dat gezonde en gevarieerde voeding de duurzame inzetbaarheid van werknemers verhoogt en ziekteverzuim tegengaat”, legt Jos van Straten van Veneca (Vereniging Nederlandse Cateringorganisaties) uit.

Eetgedrag is persoonlijk

Toch zijn werkgevers vaak huiverig om zich te bemoeien met het eetgedrag van hun werknemers, vertelt Liesbeth Velema, onderzoeker gezondheidswetenschappen aan de Vrije Universiteit Amsterdam. “Bedrijven zijn vaak al wel bezig met de bewegingscomponent; zo kan er bij veel bedrijven gesport worden op het werk, maar eten en drinken ligt toch gevoelig omdat dat heel persoonlijk is.” Mensen willen zelf kunnen beslissen en iedereen heeft een andere mening over wat gezond eten is. Van Straten haakt hierop in door te zeggen dat bedrijven die wel graag hun werknemers gezond en fit willen krijgen door middel van voedsel, vaak niet goed weten hoe ze dit moeten aanpakken.

Onbewuste keuzes

Dit komt,onder andere, omdat het voor een cateraar niet altijd duidelijk is waarom men voor bepaalde voeding kiest. Velema vertelt dat er twee manieren zijn van keuzes maken: reflectief, waarbij nagedacht wordt over een keuze, en impulsief, waarbij een keuze automatisch wordt gemaakt. Het overgrote deel van de voedselkeuzes zijn impulsief, legt ze uit. Zo kunnen mensen kiezen voor een kroket op vrijdag simpelweg omdat deze er alleen die dag is of voor een salade omdat hun collega’s daar ook voor kiezen. Deze keuzes worden volgens haar bijna altijd onbewust gemaakt.

Bedrijfskantine herinrichten

Om de voedingskeuzes van de werknemers toch te kunnen beïnvloeden, is een verandering in inzicht nodig bij werkgevers over de rol die zij spelen in de vitaliteit van hun werknemers. Beide experts denken dat werkgevers een rol kunnen spelen in de verandering van de keuzes van hun werknemers door hen onbewust in de richting van gezonde voeding te sturen. Om dit te bewerkstelligen, kunnen zij hun bedrijfsrestaurant anders inrichten waardoor men automatisch kiest voor de gezondere opties. Van Straten: “Dit kan door producten te herpositioneren, een andere route naar de kassa te creëren en de prijsstelling aan te passen.” Als voorbeelden noemt zij het plaatsen van soepen en salades voorin het restaurant, en het lager prijzen van bijvoorbeeld kipfilet tegenover salami. Belangrijk hierbij, benadrukt Velema, is dat mensen niet betutteld worden; “als zij een kroket willen eten, moet dat wel kunnen, maar zet die keuze dan achteraan.”

Gerelateerde artikelen

De voorkeur voor bittere drankjes zoals bier, (zwarte) koffie of een gin tonic boven suikerhoudende dranken als een glaasje fris is nader bestudeerd door onderzoekers van de Universiteit in Evanston…

Het is haast een gewoonte om je kopje thee – vaak al van een smaakje voorzien – te verfraaien met een klontje of schepje suiker. Misschien zelfs wel twee of…

Consumenten vinden producten lekkerder en gezonder wanneer er een biologisch keurmerk op vermeld staat. Onderzoekers van de Universiteit Gent berichten hierover in een wetenschappelijke publicatie. Meer dan 150 personen werden…

Door ondervoeding daalt de weerstand met als gevolg een verhoogde kans op ziekte en complicaties. Vanuit die gedachte ontwikkelt gebaksspecialist De Bakker BV eiwitverrijkte producten onder het merk Innopastry. Hiermee…

Een veertigjarige vrouw meldt zich bij de huisarts. Ze heeft last van haar rug en merkt daarnaast op dat ze in de afgelopen maanden zonder opzet aardig wat kilo’s is…

Reactie

Plaats een opmerking

Onthoudt mijn naam en e-mailadres in de browser voor de volgende keer dat ik een opmerking plaats.