Uitsluitend gouden schoolcatering
Sinds 1 januari 2016 zijn de nieuwe Richtlijnen Gezondere Kantines van kracht. Hierin adviseert het Voedingscentrum de invoering van een zilveren of gouden schoolkantine, ofwel een assortiment dat voor minimaal 60 procent uit betere keuzes en maximaal 40 procent uit uitzonderingsproducten moet bestaan. De gouden verhouding is 80 en 20 procent. Voor cateraar Catermaat een drijfveer om voor de laatste optie te gaan. We spraken onderneemster Wilma de Reus over dit besluit.
Waarom hebben jullie gekozen voor uitsluitend gouden schoolkantines?
“De vraag naar gezonde producten is steeds groter geworden in de maatschappij. Hierop zijn we als cateringbedrijf gaan inspelen. We hebben daarbij direct gekozen voor de gouden methode, omdat het verschil tussen de kwaliteitsniveaus relatief klein is. En waarom zou je voor zilver gaan, als je ook goud kunt krijgen?”
Hoe proberen jullie de leerlingen te verleiden tot het maken van een goede keuze?
“Wij passen het principe van nudging toe. Hierbij worden de betere keuzes vooraan geplaatst en de minder gezonde opties uit het zicht. Het draait er niet om de leerlingen iets voor te schrijven, maar om hen vriendelijk te bewegen richting een bewuste keuze. Ook zorgen we voor een gezonde uitstraling van de cateringlocatie en communicatiematerialen, zoals posters en prijslijsten. We hebben een combinatieprogramma waarbij water of water met een smaakje gratis wordt aangeboden bij een aankoop. En onze automaten worden op zo’n wijze ingedeeld dat de gezondere keuzes meer in het zicht liggen.”
Betrekken jullie de leerlingen zelf ook hierbij?
“Ja, dit doen we zeker. Het is belangrijk om als cateraar te luisteren naar de wens van de leerling en hierop aan te sluiten. Een manier waarop we dit doen is door middel van testjes. Het cateringpersoneel snijdt dan stukjes van een nieuw product af en geeft het aan de leerlingen om te zien of het aanslaat. Ook verzinnen we acties met hen, maar dat verschilt erg per school. Zo was er eens een plek waar het voor de examencommissie de gewoonte was om op de laatste dag van het jaar een frituurdag te organiseren. We hebben toen samen met hen gekeken hoe we een balans konden vinden.
Een andere manier om leerlingen te betrekken, is via de leerlingenraad. Veel scholen hebben er een, maar niet overal is deze even actief. Samenwerking is dan echt het sleutelwoord. We informeren hen over gezonde voeding en horen van hen waar vraag naar is. Soms organiseren we ook zogenaamde business scope-projecten, waarbij leerlingen zelf een product in de markt kunnen brengen. Ze leren dan over de kosten, maar ook over gezondheid. Vaak organiseren we er dan een wedstrijd bij, waarbij het winnende product daadwerkelijk in de kantine terecht kan komen. Maar de voorwaarde is wel dat het moet voldoen aan de richtlijnen van het Voedingscentrum.”
Waar bestaat jullie assortiment uit?
“Naast het basisassortiment is er een aanvullend aanbod met periodiek wisselende lunchspecials en combi-aanbiedingen, bestaande uit een broodje en een drankje. Dit aanbod bestaat alleen uit betere keuzes. We hebben luxe bruine broodjes, belegd met onder andere zalm, brie of roomkaas. Ook bieden we panini’s aan, tosti’s en fruit. Groenten worden verwerkt in de broodjes en zijn er in de vorm van salades. Tot slot is er een dagsnack, maar deze wordt altijd aan de zijkant of zelfs afgeschermd gepresenteerd. En snoep vind je enkel in de automaten. In de praktijk bestaat onze baliecatering voor minimaal 90 procent uit gezonde producten. Hier staat ook nog een gratis watertap met partjes fruit.”
In hoeveel scholen zijn jullie actief?
“Momenteel zijn we te vinden in iets meer dan 100 scholen, waarvan 72 cateringlocaties. De rest heeft uitsluitend automaten.”
Merken jullie effect?
“Vorig jaar april hebben we als eerste schoolcateraar in Nederland een gouden schoolkantine ingevoerd. Sindsdien hebben we de consumptie van verantwoord eten en drinken duidelijk zien toenemen. Leerlingen drinken 20% meer water dan voorheen en kiezen 30% vaker voor betere keuzes in de automaten. En de consumptie van betere keuzes aan de cateringbalie is met wel 75% toegenomen. Dit is mooi om te zien.”
Kijk voor meer informatie op de website van Catermaat.
Reactie
Geen reacties!
U kunt de eerste opmerking plaatsen.
Plaats een opmerking